Alla inlägg under september 2010

Av Lena - 27 september 2010 19:50

Igår var jag på kurs och lärde mej att göra en antik kruka i art quilt teknik. Tamara Schultz heter tjejen som lärde oss denna teknik.


Vi började med att sy ihop vägg+bord+vas. Sedan täckte vi vasen med glittrigt tyg och även mörkt tyg. Sedan quiltade vi runt vasen och bakgrunden.

Vi klippte och smälte lagren av tygen på krukan.

Sedan målade vi på bakgrunden.

I slutklämmen gjorde vi pärlor av tyvek och fäste på bonaden. 


Tamara visade också hur man arbetar med metall till tex bonader. Men det hann jag inte med att göra något i.


Slutresultatet blev detta:

  

  


Köpte detta pkt av Tamara för att kunna göra jättesöta fjärilar som hon hade gjort. Återkommer med detta längre fram i tiden. 

  

Ha det gott   

Av Lena - 26 september 2010 21:29

I lördags var det dags för symässa i Åhaga, Borås. Jag och 2 av mina systerdöttrar åkte dit. Det var väldigt mycket till smycketillverkning och garner.

Jag tog lite kort som kan vara roligt att se för er som inte hade möjlighet att åka dit.

Vid ingången stod dessa kläder och det roliga är att plagget till vänster har de satt upp som en klänning men är ett täcke som är sytt av remsor av tyget "Bali Pops" från Hoffmans tyger.

       

     

     

Här fastnade jag hos Mias workshop där man fick lära sej meshwork och japansk vikteknik. Tjejen som lärde ut var kanonduktig och hon orkade stå ut med alla som ville prova på. Och det var verkligen fullt vid bordet hela tiden.

Mitt arbete ligger till vänster. Jag blev verkligen biten av detta.


Sedan kom jag till ett ställe som var jätteintressant nämligen att haka hooky. Man använder mattrasor,säckväv ocj virknål. Man drar mattrasan igenom säckväven och man kan göra vilket mönster som helst. Här har Shirley gjort jättefina konstverk:

          Fina hattar från NeNe Unique hatdesign fanns på plats också:

       Ateljé Margaretha hade både broderier och garn som var spännande. Jag köpte ett garn som man bara drog ut på bredden och sedan köra en tråd igenom och dra ihop så blir det en halsduk som ser ut så här:

   Visst är det konstigt att det blir på detta vis efter så lite jobb med det.


Ja det var bara ett litet axplock från alla som var där. 

Imorgon ska jag skriva om kursen jag varit på idag. Tamara Schultz hade en kurs i art quilt teknik. 


Ha det gott  

Av Lena - 12 september 2010 16:51

Nu är hönsväskan klar. Lika roligt som vanligt.



  

  

Denna gång blev det 4 fickor i den. Kan vara bra till mobilen och nycklar m.m som man vill ha lätt tillgängligt.


  

Har också börjat med ett nytt projekt som ett täcke:

   Dessa tyger sätts ihop efter färg, hoppas det blir bra. Jag har beställt tyg till ramen runt och vadd. Återkommer när det är klart.

Ha det gott   

Av Lena - 7 september 2010 18:09

I lördags var det dags för quiltmässa i Lidköping. Vi var ett tjejgäng på 24 st som åkte buss från Nybro. Detta var första ggr jag var där och jag säger bara WOW vad mycket grejer det fanns överallt, även att det var mycket folk så funkade det ändå bra.

Jag tog lite kort som kan vara roligt att se, här är dessa:

                                   

De hade en utställning som jag tog lite kort på också. Väldigt fina arbeten:

                                    

Quiltköping har haft en tävling som går ut på att de som anmält sej får likadana tyger och sedan ska de skapa ngt av dessa. Fri fantasi gäller. Sedan får alla gå och rösta vems arbete är bäst under mässan. Här är några av dessa jättefina arbeten. Tänk vad man kan få ut olika motiv med likadana tyger.

                                  

Det var verkligen värt ett besök. Sedan fanns affären Textilia som var rena himmelriket för alla quiltintresserade och det märktes också i butiken som hade mycket folk hela tiden.

Lite inköp blev det också:

        

Ha det gott

Presentation


Quiltdivans blogg

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

hej

[url=http://www.glitter-graphics.com][img]http://dl6.glitter-graphics.net/pub/28/28796xf3z4sbjdh.gif[/img][/url]

Skapa flashcards