Alla inlägg under juli 2012

Av Lena - 25 juli 2012 16:57

Har nu varit hemma i några dagar efter en intensiv, avkopplande och supertrevlig vecka hos Mikael Svensson i Vänersborg. Vi var ca 10 st som träffades och sydde,färgade tyg m.m Från tidig morgon till sena natten (om man ville).

Jag provade på att färga tyger i olika färger:

         

Testade att färga till hudfärg:

 

Mikael hade en airbrusch som jag testade:

   

   


Vi använde en screenmall och resultatet blev:

     

Här har man satt fast angelina på screenfärgningen:

 

Det var så kul att jag var tvungen att åka in till Jula och inhandla en airbrusch dagen efter jag kom hem. Nästa steg var att hitta lite grejer att spreja färg på så motivet kom fram.

Detta hittade jag bland alla våra maskiner:

 

Testade lite och så blev det så här:

 

Färgerna går att köpa hos Mats Künzl på textilfärger


Andra projekt var kalejdoskop.Trodde det skulle vara svårare än vad det var. Ett bra tips var att sätta ihop 2 speglar och ställa dessa i 45 eller 60 eller 90 graders vinkel så får man se hur arbetet kan bli i det stora hela.

Jätteläckert!

         

 

Leif färgade tyg med is. Fick ligga över natten och sedan blev det så här läckert:

     

Mikael visade upp många fina arbeten och olika arbetssätt

   

Man vill bara sätta sej och börja på nya projekt hela tiden när man ser allt fint som är sytt.


Något som jag aldrig trodde skulle göra någonsin mer i mitt liv var att sy några kläder, men Mikael övertalade mej på något konstigt vis så att jag tyckte det lät så enkelt att sy. Så på fredagen (samma dag vi åkte hem) snodde vi ihop en provklänning som har mina mått. Har faktiskt sytt ihop en klänning allaredan, har bara 2 axelsömmar kvar att sy. Kort kommer när den är helt klar.

Tänk att jag kan sy detta nu!

Tack Mikael för din hjälp!

Jag måste visa mina fina småväskor som Mikaels fru Maria har sytt.

 


Visst är dem läckra! Tack Maria!


Jag testade på att sy på foto också, så nu vet jag hur det går till också.

 

Jag kan verkligen rekommendera en veckokurs hos Mikael. Så mycket man får lära sej och bara trevligt folk runt omkring sej sedan har vi Maria som skämde bort oss med hembakat fika. Vi ser fram emot recepten  !


Mikael kan man boka för kurser och  ni får tag på honom i hans blogg "Silvernålen".

Tack hela gänget och särskilt Inger som fick stå ut med mina zzzzzzzzzzzzzz om nätterna!


Ha det gott i värmen  


Av Lena - 9 juli 2012 18:14

Då var det daxs för lite bloggande. Det har inte blivit så mycket sytt på senaste tiden pga sonens student och trädgårdsarbete. Helt plötsligt vaknar man till liv ock ska umgås med alla man inte hunnit med under vintern.


Ibland sitter jag framför tvn och syr något så smått som lappar på 1,7 cm stora. Hade någon sagt det till mej för ett halvår sen så hade jag bara skrattat men nu sitter jag där och pillrar.

 

Har inte bestämt mej än vad det ska bli.


Jag har sytt 2 fruntimmersväskor med moppsar på. En försvann direkt till syrran(självklart).

Denna väskan är kvar.

 


Förra året på Quiltrallyt såg jag en löpare hos Lapp-elise som jag tyckte var riktigt fräsig. Så jag köpte tygerna och det blev sytt nu istället:

 

  Den var enkel att sy, som en blockhusruta och sen skär man lite ojämt här och där. Renskär rutorna, sedan sys kantbitarna på. Jätterolig att sy!


Nu håller jag på med att byta tyg på kökssoffan och dess kuddar. Är inte helt klar så det blir ett kort nästa gång. 


Till sist måste jag visa min "sykompis". Hon är kanske inte så flitig på att sy men håller mej jämt sällskap:

 

  

Jo lilla Grållan!


Ha det gott!



Presentation


Quiltdivans blogg

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

hej

[url=http://www.glitter-graphics.com][img]http://dl6.glitter-graphics.net/pub/28/28796xf3z4sbjdh.gif[/img][/url]

Skapa flashcards