Alla inlägg den 12 februari 2012

Av Lena - 12 februari 2012 10:10

Tänk vad glad man blir för små saker som t.ex när nu vårt modem funkar. (Äntligen) Det är tur att man har en son som kan fixa till det. 

Då var man tillbaka till verkligheten som heter KYLA! Det var ju inte så kallt när vi reste till Cape Verde, bara ngr +grader så kroppen fick en riktig chock med ca -15 grader.

Vi har haft det helt underbart dessa 2 veckor. Jättegod mat och underbart väder runt 25 grader.  

Hotellet som var det nyaste på ön heter Hotell Tortuga och det var väldigt fint överallt med bra service. Vi hade valt med all inclusive och tur var nog det eftersom de inte kan odla något på ön. De får importera och skulle vi handla hem och laga mat skulle det bli ganska dyrt och det fanns inte så mycket produkter att välja på i de få affärer som fanns.

 

Här står kockarna och lagar mat i en av resturangerna som fanns i området.

   

Brödbuffe och efterrättsbuffe fanns också. Fri tillgång till vin och sprit. 


Utanför hotellet gick det 2 hästar som gick helt fritt i området. Det fanns enormt mycket hundar och katter överallt. 

Det var inga av dem som var överviktiga.

     

 

Helt underbara stränder fanns det också.

       

 

Vi åkte in till Santa Maria som var en "stor"stad. Där fanns det 2 huvudgator som var 200m långa.

 

 

I hamnen  var det liv och rörelse med fiskhandel.

           

Hittade en jättesnygg stol som jag kan tänka mej att ha hemma.

 

En dag åkte vi till staden Espargos.

 

 Deras polisstation såg ut så här

 

kossor hade de i "staden".  

När vi åkte hem så körde bussen förbi en "kåkstad".

   

Man uppskattar verkligen hur vi har det här i Sverige när man fick se detta.

Överallt så byggdes det nytt hela tiden. För att det inte skulle komma in objudna gäster på vissa byggen så murade många in trasiga glasflaskor i muren.

 

No stress är Cape Verdes ordspråk. Det står överallt.

   


Nu undrar ni väl om jag har fått tag på något tyg? Det har jag, men jag trodde inte jag skulle hitta något. 

Det låg lite i skymundan i affärena och det roliga var att de hade inte mycket i affären utan de sprang iväg till en annan affärskompis och hämtade tyger eller hade de tyger hemma i sin lägenhet. Då kunde man få vänta ett tag (ni vet: NO STRESS).

Men utbudet var inte stort, men jag fick tag på dessa:                    


Jag hittade mej en väska också



Jag hittade läckra damer i en affär som tyvärr inte visste vem som gjort dem.

     

   

Det finns enormt mycket mer att berätta om denna ö men det får vi ta någon annan gång.

Sista kortet blir på solnedgången som var helt underbar:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

När vi kom hem från resan fick jag äntligen använda min fina mössa som min syster stickat. Helt underbar! Hon stickade till sonen också. Visst är dem fina!

 

   

Vill ni se mer av hennes fina alster så titta in på Crea Diem.

Syrran och jag var på bandbroderikurs förra helgen i Målilla, Quilltex hos Majvor och Alf.

Ni som är intresserade att lära er så kan jag varmt rekommendera detta. Vi fick sitta och sy i mysig miljö med öppen brasa. Alf stod som kock så maten och fikan var jättegod. En riktig spahelg för själen. Tack för att ni anrdnade detta även att det var -28 grader.

Majvor har mycket fint att visa upp så jag tog några kort.

         

Här säljs det tyger också...........(det blev lite av detta med).

   

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jah har börjat sticka en pläd i dominostickning. Min syrra har gjort så fina så jag var bara tvungen att försöka. Det skulle vara så enkelt. Det var det.

Jag har valt Inkawool till pläden så den blir riktigt varm.

 

  Arbetet växer fram hela tiden genom att man har merlerad tråd så man vill knappast sluta sticka.

Ha det gott i kylan!  

Presentation


Quiltdivans blogg

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

hej

[url=http://www.glitter-graphics.com][img]http://dl6.glitter-graphics.net/pub/28/28796xf3z4sbjdh.gif[/img][/url]

Skapa flashcards