Alla inlägg den 29 januari 2011

Av Lena - 29 januari 2011 12:07

Jag är ju medlem i Vildrosorna och förra helgen hade vi bokat in Mikael Svensson som kursledare. Wow vilken kurs. Vilken idespruta han är.

Dagordningen för lördagen var "Kanter och avslutningar" som jag vekligen behöver lära mej och söndagens program var " En liten kurs om allt spännande man kan göra med Alginat".

När vi kom till plats på lördagen så hade Mikael sina arbeten som han har gjort och de var enormt fina.Här är några arbeten han hade med sej.

   

                      


Först började vi med "mellanremsor med hörnblock, lusränna". Mikael hade ett materialpaket att köpa och det var kanon för man såg precis med färgerna hur man skulle sy.

(Ni får inte titta så noga för det gick undan som bara den och det gällde att hänga med). 

Resultatet blev så här:

  

Sedan fortsatte vi med " kantning med stupvända remsor, kantning med mitrerade hörn" som blev så här:   

Sedan fick vi lära oss att göra "ramar 45 graders hörn och smala ramar" som såhär:

Framsidan:

  

Baksidan:

  

Vi hann också med att göra en " Praire point border"

  

Det blev också att lära sej "tvingade hörn" som går ut på att slippa klippa snett av i hörnen och riskera att skade hörnet när man vänder det ut och in.

  

På söndagen var det dags för att arbeta med Alginat.

Vi gjorde olika arbetsprover som "svävande partiklar" och "gallerverk".

Mikael visade oss olika sätt att sy med garner på maskin. Väldigt roligt och intressant.

Här är mitt resultat:

   Jag har inte löst upp Alginatet än men det ska ske i helgen.


Här har jag lagt in allt möjligt och quiltqt över plasten och när jag sytt klart ska detta också i vatten och lösas upp.

  

Här kommer lite bilder på vad Mikael har sytt på maskinen. Tyvärr blev endel kort lite suddiga.

          


Ett jättefint halsband som är sytt på maskin

##################################################

######################


Har varit ute på Ebay och köpt lite "gosaker":

    

Jag har provat att sy en grytlapp också:

     

Ha det riktigt gott i kylan   


Hörs snart igen

Presentation


Quiltdivans blogg

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

hej

[url=http://www.glitter-graphics.com][img]http://dl6.glitter-graphics.net/pub/28/28796xf3z4sbjdh.gif[/img][/url]

Skapa flashcards